De 5 meest gemaakte fouten bij bloggen

Bloggen is hot. Dat moet jou ook opgevallen zijn. Duidelijk is dat ondernemers beseffen dat bloggen een manier is om hun doelgroep te bereiken. Misschien ben jij ook wel enthousiast aan het bloggen geslagen. Hartstikke goed! Maar als je vervolgens niet de resultaten krijgt waarop je had gehoopt, vraag je je toch af waar het fout gaat. Dit zijn wat mij betreft de 5 meest voorkomende valkuilen:

  1. Geen pakkende titel

Dit is veruit het belangrijkste onderdeel van je gehele blog. Dat klinkt misschien gek, maar met je titel bereik je de meeste mensen. De titel moet ze over de streep trekken, nieuwsgierig maken naar meer, waardoor verder lezen vanzelf gaat. Vermijd daarom lange titels en titels die de inhoud van de tekst niet goed weergeven.

  1. Geen beeld

Wij mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. De een wat meer dan de ander natuurlijk, maar we vinden het fijn om via een plaatje te kunnen zien wat we kunnen verwachten. Daarnaast trekt een beeld de aandacht van de lezer. Een blog zonder beeld is als je het mij vraag een slecht idee.

  1. Lange lap tekst

Je onderwerp kan nog zo interessant zijn, maar als de lezer doorklikt om je blog te lezen en vervolgens een hele lap tekst ziet, is de kans op afhaken groot. Daarnaast geven tussenkopjes een idee over de opbouw van de tekst. Want zeg eens eerlijk, tijdens het scannen ben jij toch ook eerst mijn tussenkopjes afgegaan?

  1. Niet geschreven richting een doelgroep

Het is belangrijk om te schrijven richting je doelgroep. Wie wil je dat jouw blog leest? Waarom zou het voor hen interessant zijn? Als je hier geen rekening mee houdt, is de kans groot dat je blog niet wordt gelezen. Schrijf in de taal van je doelgroep en vermijd vaktaal, als de lezer jou niet begrijpt dan ben je hem kwijt.

  1. Niet verspreid

Je hebt je blog geschreven, laten lezen door iemand anders en gefinetuned. Je bent trots op het eindresultaat en plaatst hem vol goede moed op de website. Maar… de clicks blijven achter. Men leest het niet. Hoe komt dat? Heb je de link verspreid, of ben je deze belangrijke stap vergeten? Hoe moeten mensen in contact komen met jouw verhaal als je hiervoor geen contactmoment creëert?

Zijn deze valkuilen herkenbaar voor jou? Of wil je meer leren over de do’s en don’ts met betrekking tot bloggen? Geef je dan op voor onze training Bloggen – De basics op 17 oktober (open inschrijving). Dan praat ik jou hier graag over bij. Na afloop kun jij bloggen op een manier die wél effectief is.

 

Tessa Puijk

Lightroom (MZ7A6264.CR2 en 39 andere)

Communicatiemakelaars is een merk van Van Diemen PR en een maatwerk communicatieadviesbureau.

Van Diemen PR is al 30 jaar succesvol met PR. Effectieve PR daar draait het om. Wat heeft nu effect? Een duidelijke propositie: wat is het, wat kost, wat levert het op? Die vragen moet je snel kunnen beantwoorden. Dat doen we met drie merken: PR-abonnementVISIE.nl en Communicatiemakelaars.

Deel bericht :

Meer berichten